2015. okt 10.

Alapító okirat

írta: dmat
Alapító okirat

tudastoke_logo.png

Almási István

a magyarországi és európai komplex tudástőke fejlesztése érdekében

KÖZHASZNÚ ALAPÍTVÁNYT

HOZ LÉTRE A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG POLGÁRI TÖRVÉNYKÖNYVÉNEK 74/A-74/F. § RENDELKEZÉSEI ALAPJÁN AZ ALÁBBIAK SZERINT:

Az alapító:     ALMÁSI ISTVÁN

anyja neve:       Szücs Erzsébet

született:        Székesfehérvár, 1958. 02.28

lakhely:           1097 Budapest, Drégely u. 11-19. A/2/7.

  1. fejezet

AZ ALAPÍTVÁNY ELNEVEZÉSE ÉS SZÉKHELYE

  1. Az Alapítvány elnevezése:

tudástőke Alapítvány

  1. Az Alapítvány székhelye: 8200 Veszprém, Haszkovó út 39/B. 5/21.
  2. Az Alapítvány önálló jogi személy.

 

  1. fejezet

AZ ALAPÍTVÁNY CÉLJA ÉS MŰKÖDÉSE

  1. Az Alapítvány célja:

A Tudástőke Alapítvány elkötelezett a hatékony és emberközpontú együttműködési kultúra fejlesztése iránt, s ezért az alábbi célok támogatása érdekében működik:

  • Közösségi, szervezeti, települési, regionális és társadalmi tőke kutatása és fejlesztése.
  • A Tudástőke Alapítvány kutatja az emberi közösségekben a komplexen működő anyagi, kulturális és az emberi viszonyokban megnyilvánuló társadalmi tőke működését, és e tőkefajták összefüggéseit, s fejlesztési lehetőségeit.
  • E tevékenységeiben főtevékenységként alapkutatásokat és Kutatás - Fejlesztési programokat támogat illetve végez.

Az Alapítvány a fenti célok érdekében az alábbi tevékenységeket végzi

  • tudományos tevékenység, kutatómunka, műhelymunka, önképzés, szupervízió
  • fejlesztési programok elkészítése kutatással előkészítve közösségek, szervezetek, települések, kistérségi és regionális együttműködések számára
  • nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés,
  • hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlőségének elősegítése,
  • közhasznú szervezetek számára biztosított - csak közhasznú szervezetek által igénybe vehető - szolgáltatások;

továbbá

  • Közösségi elvű vállalkozások fejlesztése
  • Közösségi elvű szervezetfejlesztés
  • Hálózatfejlesztés,
  • Szektorközi kapcsolatok fejlesztése önkormányzat és civilek között,
  • Csoportos döntéshozási folyamatok levezetése
  • Tematikus tréningek szervezése

 

  1. Az Alapítvány feladatellátásába minden olyan tevékenység beletartozik, amely nem sérti a közhasznú jogállással összefüggő elveket és szolgálja a komplex tudástőke szemlélet megismertetését és terjesztését.
  2. Az Alapítvány közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújt.
  3. Az Alapítvány országgyűlési, megyei, fővárosi önkormányzati képviselőjelöltet nem állít és nem ajánl. Az Alapítvány politikai tevékenységet a jövőben sem folytat.
  4. Az Alapítvány vállalkozási tevékenységet csak közhasznú céljainak megvalósítása érdekében, azokat nem veszélyeztetve végez.               
  1. Az Alapítvány gazdálkodása során elért eredményét nem oszthatja fel, azt csak az 5. a)-d) pontokban megfogalmazott céljaira fordítja.
  2. Az Alapítvány szolgáltatásait bárki, megkötés nélkül igénybe veheti, aki az Alapítvány elveit elfogadja.
  3. Az Alapítvány létesítő okirata szerinti tevékenységének és gazdálkodásának legfontosabb adatait a saját honlapján nyilvánosságra hozza.
  4. Az alapítvány közhasznú tevékenysége az 1997. évi CLVI. törvény 26.§ c) pontjának 1. és 4. alpontja alapján
  • egészségmegőrzés, betegségmegelőzés, gyógyító-, egészségügyi rehabilitációs tevékenység,
  • tudományos tevékenység, kutatás,
  • nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés,
  • kulturális tevékenység,
  • környezetvédelem,
  • gyermek- és ifjúságvédelem, gyermek- és ifjúsági érdekképviselet,
  • hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlőségének elősegítése,
  • emberi és állampolgári jogok védelme,
  • a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségekkel, valamint a határon túli magyarsággal kapcsolatos tevékenység,
  • munkaerőpiacon hátrányos helyzetű rétegek képzésének, foglalkoztatásának elősegítése - ideértve a munkaerő-kölcsönzést is - és a kapcsolódó szolgáltatások,
  • közhasznú szervezetek számára biztosított - csak közhasznú szervezetek által igénybe vehető - szolgáltatások

 III. fejezet

AZ ALAPÍTVÁNYI TŐKE ÉS AZ ALAPÍTVÁNY VAGYONA

  1. Az alapítvány induló vagyona:

Almási István: 50.000,- Ft készpénz

  1. Az Alapítványi tőkéhez történő hozzájárulást, illetve az Alapítványhoz tartozó ingó vagy ingatlan értéket be kell vezetni az alapítvány nyilvántartásába, melynek vezetése az alapítvány kuratóriumának feladata.
  2. Az Alapítványi vagyon forrása az Alapítványt támogató természetes és jogi személyek, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságok által adott hozzájárulás. A hozzájárulás nem vonható vissza. Mindez az Alapítvány saját bevétele.
  3. Az Alapítvány vagyonához hozzá lehet járulni az alapítványi célok eléréséhez szükséges álló, vagy forgóeszközökkel. Ezekben az esetekben a hozzájárulás összegét a könyv szerinti, illetve a beszerzési értékek alapján kell meghatározni.
  4. Az alapítványi vagyon vállalkozási tevékenységgel is gyarapítható. A befektetett alapítványi vagyon hozadéka az Alapítványt illeti meg. Az Alapítvány számlájára való befizetés forintban és devizában is történhet. Az Alapítvány vagyonából a tiszteletdíjak kifizethetők.
  5. Az Alapítvány tevékenységének és fenntartásának költségeit elsősorban az Alapítvány bevételeiből kell biztosítani.
  6. Az Alapítványhoz bármely magyar és külföldi természetes vagy jogi személy, továbbá ezek jogi személyiséggel nem rendelkező társasága csatlakozat, aki /amely/ az Alapítvány célkitűzéseivel egyetért, és képes vagyontárgyat, eszközt, szakértelmet, készpénzt az Alapítvány rendelkezésére bocsátani, amelyet az céljainak elérésére hasznosítani tud.
  7. Az Alapítvány a jogszabályokban meghatározott feltételek mellett a befizetőknek adóigazolást ad.

 

IV: fejezet

AZ ALAPÍTVÁNYI VAGYON FELHASZNÁLÁSA

  1. Az Alapítványi támogatások az alapítványi célokra folyamatosan felhasználhatók.
  2. A meghatározott célra adott összeget csak az adományozó által meghatározott célra lehet felhasználni, a felhasználásról az adományozót minden esetben tájékoztatni kell.
  3. Az Alapítvány támogatói a támogatásért cserébe semmilyen ellenszolgáltatásban nem részesülhetnek.
  4. Az Alapítvány váltót, illetve más hitelviszonyt megtestesítő értékpapírt nem bocsát ki.
  1. Az Alapítvány a cél szerinti tevékenységéből, illetve vállalkozási tevékenységéből származó bevételeit és ráfordításait köteles elkülönítetten nyilvántartani. Az Alapítvány befektetési tevékenység folytatása esetére befektetési szabályzatot készít, amelynek elfogadása a kuratórium hatáskörébe tartozik.
  2. Az Alapítvány köteles az éves beszámoló jóváhagyásával egyidejűleg közhasznúsági jelentést készíteni.

A közhasznúsági jelentésnek tartalmaznia kell:

  • a számviteli beszámolót;
  • a költségvetési támogatás felhasználását;
  • a vagyon felhasználásával kapcsolatos kimutatást;
  • a cél szerinti juttatások kimutatását;
  • a központi költségvetési szervtől, az elkülönített állami pénzalaptól, a helyi önkormányzattól, a kisebbségi települési önkormányzattól, a települési önkormányzatok társulásától és mindezek szerveitől kapott támogatás mértékét;
  • a közhasznú szervezet vezető tisztségviselőinek nyújtott juttatások értékét, illetve összegét;
  • a közhasznú tevékenységről szóló rövid tartalmi beszámolót. A közhasznúsági jelentés jóváhagyása a kuratórium kizárólagos hatáskörébe tartozik.

A közhasznúsági jelentésbe az Alapítvány székhelyén — előzetes egyeztetést követően — munkaidőben bárki betekinthet, és arról — saját költségére — másolatot is kérhet. Az Alapítvány a közhasznúsági jelentését a tárgyévet követő év június 30. napjáig a saját honlapján közzéteszi.

 

  1. fejezet

AZ ALAPÍTVÁNY SZERVEI

  1. Az Alapítvánnyal kapcsolatos feladatokat a Kuratórium látja el, amely az elnökből és további két tagból áll.
  2. Az Alapítvány kuratóriumát az alapítók határozatlan időtartamra nevezik ki.
  3. Az alapító az Alapítvány kuratóriumának

a./ elnökévé

FEHÉR ÁRPÁD  anyja neve:  Varga Mária,

                         születési hely és idő: Budapest, 1965. 09.16.

                          cím: 2481 Velence, Hunyadi u. 8. szám alatti lakost,

b./ tagjaivá:

MÓDLI ZITA        anyja neve: Tarsó Éva,

                           születési hely és idő: Zirc, 1959.09.12.

                           cím: 8200 Veszprém, Jutasi út 73/B.

 

CZANIK ANDRÁS  anyja neve: Orbán Zsuzsanna,

                             születési hely és idő: Siklós, 1976.09.17.

                             lakcím: 1073 Budapest, Peterdy u. 23.

alatti lakosokat nevezi ki.

  1. A kuratórium határozatképességéhez a tagok 50 %-ának, valamint az Alapítvány képviselőjének jelenléte szükséges.

A kuratóriumot az elnök a napirend írásbeli közlésével nyolc napra előre írásban hívja össze. A kuratórium évente legalább egy alkalommal ülésezik.

  1. A kuratóriumot a 31. pontban meghatározottnál gyakrabban is össze kell hívni, amennyiben:

- összehívását a kuratórium bármely tagja írásban kéri,
- az alapítók kezdeményezik.

  1. A kuratórium ülései nyilvánosak.

A kuratórium a döntéseit beleértve az éves beszámoló jóváhagyását is, egyszerű szótöbbséggel hozza. Szavazategyenlőség esetén az elnök szavazata dönt. (Ha titkos szavazás esetén szavazategyenlőség állna elő, úgy új javaslatot kell előterjeszteni.) Ugyanez a szabály vonatkozik az éves beszámoló és a közhasznúsági jelentés jóváhagyására is.

  1. A kuratóriumi ülésekről minden esetben emlékeztető, jegyzőkönyv és nyilvántartás készül, amelyből megállapítható a kuratórium döntéseinek tartalma, időpontja és hatálya, illetve a döntést támogatók és ellenzők számaránya, valamint a döntések mellett és ellen szavazók személye név szerinti megjelöléssel. A jegyzőkönyv tartalmazza az ülésen hozott határozatokat sorszámmal ellátva.

Az emlékeztetőt és a jegyzőkönyvet, mint a határozatok nyilvántartását szolgáló okiratot, lefűzve és sorszámozva kell az alapítvány iratai között megőrizni, folyamatos kezelését az alapítvány képviselője látja el.

  1. A kuratórium döntéseit a döntés időpontját követő két héten belül írásban – igazolható módon - közli az érintettekkel.

Az Alapítvány működésével kapcsolatosan keletkezett iratokba az alapítvány székhelyén - az alapítvány képviselőjével előzetesen egyeztetett időpontban - bárki betekinthet, arról saját költségére másolatot készíthet.

A kuratórium évente egyszer az alapítvány székhelyén történő kifüggesztéssel nyilvánosságra hozza az Alapítvány szolgáltatásainak igénybevételi módját, a működés módját, a támogatási lehetőségeket, illetve azok mértékét és feltételeit, valamint a működésről készült szakmai-pénzügyi beszámolót. Az Alapítvány által nyújtott cél szerinti juttatások bárki által megismerhetőek.

  1. A kuratórium határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek közeli hozzátartozója (Ptk. 685. §. b./ pont), élettársa (a továbbiakban együtt: hozzátartozó) a határozat alapján

a./ kötelezettség vagy felelősség alól mentesül, vagy

b./ bármilyen más előnyben részesül, illetve a megkötendő jogügyletben egyébként érdekelt.

Nem minősül előnynek a közhasznú szervezet cél szerinti juttatásai keretében a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatás.

Valamely közhasznú szervezet megszűntét követő két évig az Alapítványnak nem lehet vezető tisztségviselője - kuratóriumi illetve felügyelő bizottsági tagja - az a személy, aki olyan közhasznú szervezetnél töltött be - annak megszűntét megelőző két évben legalább egy évig - vezető tisztséget, amely az adózás rendjéről szóló törvény szerinti köztartozását nem egyenlítette ki.

A vezető tisztségviselő, illetve az ennek jelölt személy köteles az Alapítványt előzetesen tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget egyidejűleg más közhasznú szervezetnél is betölt.

  1. fejezet

A KURATÓRIUM HATÁSKÖRE

  1. Meghatározza az Alapítvány gazdálkodását, dönt az alapítványi tőke leghasznosabb elhelyezéséről, az alapítványi díjak és támogatások odaítéléséről, elfogadja az éves beszámolót és a közhasznúsági jelentést.
  2. Az Alapítvány képviseletét az elnök látja el. Az Alapítvány képviseletére az elnökön kívül Módli Zita és Czanik  András kuratóriumi tagok önállóan is jogosultak. 

A bankszámla felett a kuratóriumi tagok bármely 2 tagja együttesen jogosultak rendelkezni.

 

VII.  fejezet

A FELÜGYELŐ BIZOTTSÁG

 

  1. Az alapítók háromtagú Felügyelő Bizottságot hoznak létre.

A felügyelő bizottság elnöke:                

Kerekes Ilona                          anyja neve: Jakab Ilona,

születési hely és idő: Veszprém,1957.10.02

lakcím: 2612 Kosd, Erzsébet út 29.

Tagjai:

Tóth- Márhoffer Márta anyja neve:Vajda Katalin, születési hely és idő: Zirc, 1967.11.30.  lakcím: 8200 Veszprém, Kiskőrösi út 65/3

Mátyás Mónika  anyja neve:   Tokodi Katalin, születési hely és idő:Baja, 1979.06.21, Cím: 8200 Veszprém, Jutasi út 87. IV/18.

alatti lakosok.

  1. Nem lehet a felügyelő bizottság tagja az a személy, aki
    a./ a kuratórium elnöke vagy tagja,

b./ az Alapítvánnyal a megbízatásán kívül más tevékenység kifejtésére irányuló egyéb jogviszonyban áll, ha jogszabály másképp nem rendelkezik,

c./ az Alapítvány cél szerinti juttatásából részesül — kivéve a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatásokat, illetve

d./ az a./, c./ pontban meghatározott személyek hozzátartozója.

A közhasznú szervezet megszűntét követő két évig nem lehet más közhasznú szervezet vezető tisztségviselője az a személy, aki olyan közhasznú szervezetnél töltött be — annak megszűntét megelőző két évben legalább egy évig — vezető tisztséget, amely az adózás rendjéről szóló törvény szerinti köztartozását nem egyenlítette ki.

A vezető tisztségviselő, illetve az ennek jelölt személy köteles valamennyi érintett közhasznú szervezetet előzetesen tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget egyidejűleg más közhasznú szervezetnél is betölt.

  1. A felügyelő bizottság üléseit az elnök írásban, a napirend közlésével hívja össze. Az ülés akkor határozatképes, ha legalább két tagja és az elnök jelen van.
  2. A felügyelő bizottság döntéseit nyílt szavazással és egyszerű szótöbbséggel hozza. Szavazategyenlőség esetén új javaslatot kell előterjeszteni. Egyebekben a felügyelő bizottság az ügyrendjét maga állapítja meg.
  3. A felügyelő bizottság ellenőrzi az Alapítvány működését és gazdálkodását. Ennek során a vezető tisztségviselőktől jelentést, az Alapítvány alkalmazottaitól pedig tájékoztatást kérhet.
  4. A felügyelő bizottság az Alapítvány könyveléseibe és irataiba betekinthet, azokat megvizsgálhatja.
  5. A felügyelő bizottság tagja az Alapítvány kuratóriumának ülésén tanácskozási joggal részt vehet.
  6. A felügyelő bizottság köteles a kuratóriumot tájékoztatni és annak összehívását kezdeményezni, ha arról szerez tudomást, hogy

a./ az Alapítvány működése során olyan jogszabálysértés vagy az Alapítvány érdekeit egyébként súlyosan sértő esemény (mulasztás) történt, amelynek megszüntetése vagy következményeinek elhárítása, illetve enyhítése a kuratórium döntését teszi szükségessé,

b./ a vezető tisztségviselők felelősségét megalapozó tény merült fel.

  1. A kuratóriumot a felügyelő bizottság indítványára annak megtételétől számított 14 napon belül össze kell hívni. E határidő eredménytelen eltelte esetén a kuratórium összehívására a felügyelő bizottság is jogosult.
  2. Ha a kuratórium a törvényes működés helyreállítása érdekében szükséges intézkedéseket nem teszi meg, a felügyelő bizottság köteles haladéktalanul értesíteni a törvényességi felügyeleti szervet.

VIII. fejezet

EGYÉB RENDELKEZÉSEK

  1. Az Alapítvány létrejöttéhez bírósági nyilvántartásba vétele szükséges. Ennek megtörténtét követően az alapítók felajánlásukat nem vonhatják vissza.
  2. Az Alapítvány megszűnik a Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvének 74/E §. (2)-(4) bekezdésében meghatározott esetekben.
  1. Amennyiben az Alapítvány megszűnik, úgy a megszűnéskor meglévő alapítványi vagyont az Alapítvány által támogatott intézménye céljára kell felhasználni.
  2. Az alapító okiratban nem szabályozott kérdésekben a Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvének az alapítványokra vonatkozó, továbbá a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény rendelkezései az irányadóak.

Veszprém 2008. november 25.

Almási István alapító

1097 Budapest,

Drégely u. 11-19. A/2/7.

Szólj hozzá

dokumentum